Το παιδί μου εκφοβίζεται στο σχολείο. Τι να κάνω;

Αναλάβετε δράση για να σταματήσετε τον εκφοβισμό. Η παροχή συναισθηματικής υποστήριξης είναι πραγματικά σημαντική, αλλά το παιδί σας μπορεί να αρχίσει να ανακάμπτει από αυτό που συνέβη μόνο όταν ο εκφοβισμός έχει σταματήσει και αισθάνεται ξανά ασφαλές. Μπορείτε να βρείτε συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τον εκφοβισμό παρακάτω:

  • Μην υποτιμάτε τις συνέπειες που μπορεί να έχει ο εκφοβισμός, υιοθετώντας αντιλήψεις του τύπου «ε, παιδιά είναι, πειράζονται μεταξύ τους» ή «αγόρια είναι, σκληραγωγούνται».
  • Αντιμετωπίστε το γεγονός με ψυχραιμία. Η εκδήλωση θυμού ή σημαντικής αναστάτωσης εκ μέρους σας μπορεί να στενοχωρήσει και να ενοχοποιήσει ακόμα περισσότερο το παιδί σας. Προέχουν τα δικά του συναισθήματα. Έχει ανάγκη να νιώσει ότι το ακούτε και το υποστηρίζετε για αυτό που του συμβαίνει.
  • Λάβετε σοβαρά υπόψη όσα σας λέει το παιδί σας. Να το επαινέσετε για το θάρρος που έδειξε να σας μιλήσει για αυτό που αντιμετωπίζει.
  • Απενοχοποιήστε το παιδί σας. Καθησυχάστε το ότι δεν ευθύνεται για ό,τι του έχει συμβεί. Διαβεβαιώστε το ότι ο εκφοβισμός δεν είναι δικό του λάθος και ότι είναι απόλυτο δικαίωμά του να είναι ασφαλές στο σχολείο.
  • Εξηγήστε ήρεμα στο παιδί σας ότι ο εκφοβισμός που δέχεται είναι ανεπίτρεπτος και απαράδεκτος και ότι θα κάνετε ό,τι χρειάζεται για να το σταματήσετε. Τονίστε ότι ο ρόλος σας είναι να το φροντίζετε και να το προστατεύετε και πάνω από όλα το αγαπάτε και το νοιάζεστε.
  • Κρατήστε σημειώσεις με τις ημερομηνίες και τις ακριβείς συνθήκες των περιστατικών εκφοβισμού που αναφέρει το παιδί σας.
  • Αποφύγετε την επαφή με τον/τη μαθητή/τρια ή τους/τις μαθητές/τριες που εκφοβίζουν το παιδί σας και τους γονείς τους, όπως και αναρτήσεις σχετικά με την κατάσταση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τέτοιες αντιδράσεις θα επιδεινώσουν την κατάσταση.
  •  Εξηγήστε στο παιδί σας ότι το να ανταποδώσει τον εκφοβισμό με βία δεν αποτελεί λύση, αντίθετα θα διαιωνίσει αυτή την κατάσταση.   
  • Ενημερώστε το παιδί σας για το τι σκοπεύετε να κάνετε στη συνέχεια.
  • Επικοινωνήστε άμεσα με το σχολείο για να αναφέρετε το πρόβλημα. Χρειάζεται να είστε όσο το δυνατόν πιο σαφείς για το τι έχει συμβεί, ανατρέχοντας σε τυχόν σημειώσεις που έχετε κρατήσει για τα συμβάντα.
  • Εναλλακτικά, μπορείτε επίσης να αναφέρετε τον εκφοβισμό του παιδιού σας και στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, γεγονός που θα βοηθήσει το σχολείο να προβεί άμεσα τις απαιτούμενες ενέργειες.
  • Διατηρήστε την επαφή και την συνεργασία με το σχολείο, ενημερώνοντάς το για ό,τι νεότερο προκύπτει, μέχρι την πλήρη αντιμετώπιση του προβλήματος.
  • Σε περίπτωση που το παιδί σας εκφοβίζεται στο διαδίκτυο, παραμείνετε ψύχραιμοι, ακούστε όλη την ιστορία χωρίς να το διακόψετε, διαφυλάξτε τα όποια αποδεικτικά στοιχεία (screenshot φωτογραφιών/μηνυμάτων), αναφέρετε το περιστατικό στο σχολείο κι εάν χρειαστεί στις Αρχές και ζητήστε τη βοήθεια των ειδικών.
  • Σε περίπτωση που το παιδί σας παρουσιάζει σχολική άρνηση, επιβάλλεται να ζητήσετε από το σχολείο να επιληφθεί του θέματος ο/ή σχολικός ψυχολόγος/ κοινωνικός λειτουργός, ώστε να μην παραταθεί η παραμονή του εκτός σχολείου.
  • Να θυμάστε ότι για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του εκφοβισμού και την ασφάλεια, καθώς και την υποστήριξη του παιδιού σας, είναι απαραίτητη η στενή και αρμονική συνεργασία σας με το σχολείο. 

Για να στηρίξετε, επιπλέον, το παιδί σας που εκφοβίζεται:

  • Συζητήστε με το παιδί σας και καταλήξτε μαζί για το τι μπορεί να κάνει εάν δεχτεί ξανά εκφοβισμό στο σχολείο. Το πιο σημαντικό είναι να γνωρίζει πώς και από ποιους να ζητήσει βοήθεια στο σχολείο. Επίσης, να το ενθαρρύνετε να παραμένει με συμμαθητές και συμμαθήτριες που εμπιστεύεται, μέσα και έξω από το σχολείο.
  • Εάν το παιδί σας εκφοβίζεται στο διαδίκτυο, μιλήστε του για την ασφαλή πλοήγηση σε αυτό. Μπορείτε να αναζητήσετε πληροφορίες και συμβουλές για την ασφαλή χρήση του διαδικτύου και των διαδικτυακών παιχνιδιών, μεταξύ άλλων, στον ιστότοπο της Ελληνικής Αστυνομίας (Συμβουλές για ασφαλή πρόσβαση στο διαδίκτυο | Ελληνική Αστυνομία) ή στις Γραμμές Υποστήριξης της πλατφόρμας
  • Βοηθήστε το παιδί σας να αναπτύξει δεξιότητες προστασίας του εαυτού του (π.χ. να αποφεύγει τους «νταήδες»).
  • Εάν θεωρείτε ότι ο εκφοβισμός έχει σοβαρές επιπτώσεις στην ψυχοκοινωνική κατάσταση του παιδιού σας (φοβίες, έντονο άγχος, αλλαγές και προβλήματα στη διάθεσή του, δυσκολία στις κοινωνικές του συναναστροφές κ.ά.) μπορεί να χρειαστεί βοήθεια από ειδικό ψυχικής υγείας. Εάν δεν γνωρίζετε πού να απευθυνθείτε, ζητήστε συμβουλές από το σχολείο ή το αρμόδιο Κέντρο Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.). Μπορείτε επίσης να καλέσετε  στις Γραμμές  Υποστήριξης.
  • Αφιερώστε χρόνο στο παιδί σας για να ενισχύσετε την ανθεκτικότητά του και την αυτοπεποίθησή του, μέσω πιο αποτελεσματικής επικοινωνίας μεταξύ σας. Ακούστε ενεργητικά το παιδί σας με προσοχή και ενδιαφέρον. Είναι σημαντικό μερικές φορές να μένετε σιωπηλοί και να ακούτε τους προβληματισμούς και τις σκέψεις του χωρίς να παρεμβαίνετε. Ρωτήστε το για τα συναισθήματά του και μιλήστε του κι εσείς για τα δικά σας. Προσεγγίσετε το παιδί σας λέγοντας για παράδειγμα «θα ήθελες να συζητήσουμε αυτό το θέμα;», «νομίζω ότι στεναχωριέσαι όταν…». Μην ασκείτε κριτική για τους/τις φίλους/ες του, αλλά ανακαλύψετε γιατί κάποιοι/ες φίλοι/ες είναι τόσο σημαντικοί/ές για το παιδί σας, έτσι ώστε να το συμβουλέψετε σε περίπτωση λανθασμένων επιλογών. Εξηγήστε του την έννοια της φιλίας και ενθαρρύνετέ το να περνάει χρόνο με συνομηλίκους/κες που του συμπεριφέρονται καλά. Βοηθήστε το να σκεφτεί με ποια παιδιά θα μπορούσε να κάνει παρέα και υποστηρίξτε το σε αυτό (π.χ. να κανονίσει έξοδο μαζί τους, να τα καλέσει στο σπίτι, κ.λπ.).
  • Ενθαρρύνετε το παιδί σας να συμμετάσχει σε μια ομάδα στο σχολείο (π.χ. θεάτρου, χορωδίας, αθλητισμού) ή σε έναν σύλλογο (π.χ. αθλητικό) εκτός σχολείου, όπου μπορεί να συναντήσει παιδιά με κοινά ενδιαφέροντα.
  • Υποστηρίξτε το παιδί σας να βρει χρόνο για να κάνει πράγματα που το βοηθούν να χαλαρώσει και να αποσπάσει την προσοχή του από τις αρνητικές σκέψεις, όπως να ακούσει την αγαπημένη του μουσική, να ασκηθεί σωματικά, να παρακολουθήσει μια αγαπημένη του ταινία ή να κάνει κάτι δημιουργικό μόνο του ή μαζί σας (π.χ. ζωγραφιά, κολάζ, κατασκευή).

©2024 - Δημιουργήθηκε και Συντηρείται από τη Διεύθυνση Υποδομών και Δικτύων του Ι.Τ.Υ.E "Διόφαντος"

Γραμμές υποστήριξης Θεσμικό πλαίσιο

Συνδεθείτε με τα στοιχεία σας

Ξεχάσατε τα στοιχεία σας;